EXPERTTIP 1

Wat helpt tegen pigment- en ouderdomsvlekken?

Bruine vlekken op de huid zijn een groeiend probleem. Stapelen deze vlekken zich op, dan kan dat een vrouw echt ongelukkig maken. Een paar vlekjes rond de neus is nog geen probleem, maar te veel daarvan of zelfs grotere vlekken kunnen daarentegen worden beschouwd als een ernstige schoonheidsfout. Eén op de 4 vrouwen van boven de 40 krijgt ooit te maken met overpigmentatie. Vooral de aan de zon blootgestelde huid zoals op het voorhoofd, neus, wangen, decolleté, handen en armen zijn hier uiterst gevoelig voor.

Wat kunt u doen?

Dermatologen adviseren: laat het niet zover komen. Al schijnt de zon nog zo bleekjes, een hoge
beschermingsfactor is prioriteit nummer 1.
Aanvankelijk kan men lichte pigmentatie nog met een peeling verminderen, later helpt dit niet meer.

Cosmetische hulp

Pigmentvlekken kunnen heel goed worden behandeld. De vuistregel is: hoe eerder u erbij bent, des te beter zijn ze te bestrijden. Een goed resultaat wordt behaald met een combinatie van een milde peeling en een enzymatische dermabrasie. Na een paar weken kan er thuis begonnen worden met het gebruik van de Melano Anti Spot Cream. Veel schoonheidsspecialistes hebben zich inmiddels gespecialiseerd in de behandeling tegen pigment- en ouderdomsvlekken.

Seleniumwaarden laten testen

Ouderdomsvlekken wijzen vaak op een significant tekort aan selenium. Selenium is een belangrijke antioxidant en beschermt ons tegen vrije radicalen. Bij een tekort worden onze organen en dus ook ons hart blootgesteld aan extreem agressieve moleculen. De aanvallen kunnen weefsels en cellen enorm beschadigen. De daarbij vrijgekomen ‘afvalstoffen’ worden voor een groot deel ‘gedumpt’ in onze huid. Als u steeds meer bruine vlekken in uw gezicht of op uw handen ontdekt, dan moeten alle alarmbellen afgaan. Laat uw bloed testen op een mogelijk seleniumtekort. 

Helpen seleniumtabletten?

Soms, mits uw arts de juiste dosering weet te vinden. Het is vaak beter om uw dieetseleniumwaardig’ aan te passen. Goede leveranciers van selenium zijn kokosnoot, haver, spelt, eekhoorntjesbrood, paranoten en bokking. Als u iedere dag een product met een hoog seleniumgehalte eet, dan is een vermindering van pigmentvlekken na 2 tot 3 jaar niet onrealistisch.